I Strängnäs Scoutkår har vi för närvarande två familjescoutgrupper. En Strängnäsgrupp och en Mariefredsgrupp. Båda grupperna riktar sig främst till familjer med barn i åldrarna 6-7 år som vill uppleva roliga, spännande och lärorika friluftsaktiviteter. Syskon i familjen är givetvis också välkomna, men aktiviteterna är i första hand planerade att passa 6-7-åringar. Vi har satt en gräns på 15 barn/grupp.

I Familjescouterna deltar barn och vuxna tillsammans i verksamheten och aktiviteterna är tänkta att ge en upplevelse för för både stor och liten. Den som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder, en mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen eller en annan person som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt. Det kan också vara så att det är fler barn per vuxen eller flera vuxna per barn som väljer att delta tillsammans. Vi hjälps åt att skapa en verksamhet där alla bidrar med så mycket eller lite man vill. Kanske är du bra på något som du vill dela med dig av, är en hejare på att berätta sagor, leka lekar, sprida glädje eller hålla liv i elden. Alla tankar och idéer är välkomna. Inga särskilda förkunskaper krävs för att vara med i vår familjescoutgrupp!

Båda grupperna träffas i regel var tredje eller var fjärde vecka på söndagar kl 10.00-12.00. Strägnäsgruppen har en sluten facebook-grupp (Familjescouting Strängnäs Scoutkår) som informationskanal där man kan läsa mer om vad som är på gång och när. I gruppen lägger vi även upp ett evenemang inför varje träff med detaljerad information om vad man behöver ha med sig, vilken plats vi ska vara på osv.
Mariefredsgruppen använder i första hand mail som informationskanal.
Vanligtvis har båda grupperna ett tema planerat för varje träff med en eller flera aktiviteter. Vi väljer olika ställen i naturen att vara på utifrån aktivitet. Oftast är vi på platser som har tillgång till en eldstad, då vi vanligtvis tänder en eld och fikar/äter lunch tillsammans.

Är du intresserad av att gå med i avdelningen? Anmäl intresse genom att fylla i formuläret här! Ange vilken ort (Mariefred eller Strängnäs) som är av intresse och kom ihåg att anmäla både barn och minst en förälder!

Familjescouterna

Ledare på avdelningen Familjescouter