Coronaanpassade möten

Under hösten 2020 tog smitthastigheten på Covid-19 fart igen och vi beslutade att stänga våra vanliga möten och gå över till distansmöten i form av hemuppgifter och digitala möten. Ett märke, Corona-2020, togs fram och varje avdelning bestämde själv vilka uppgifter som skulle utföras för att scouten skulle få märket. När sedan vårterminen 2021 skulle börja var läget detsamma, så märket Corona-2021 togs fram och distansmötena fortsatte.

Märket Corona 2020

Utförda uppgifter, per avdelning.

Familjescouting

• Jakt på julklappar. Genom att ta sig till olika ställen i staden och räkna olika saker på dessa platser fick man fram koordinater till var tomten gömt en låda med julklappar.

Drakarna och Björnarna (spårare)

Filmer som beskriver uppgifterna har skapats och sedan delats i respektive avdelnings facebookgrupp. Redovisning har skett i samma grupp med hjälp av föräldrarna.

• Hitta viltspår i skogen, fotografera 3 flora + 3 fauna
  • Bygga koja, inne eller ute, fotografera scouten i kojan
  • Julpyssel, utföra ett julpyssel i någon form eller något material, baka eller dylikt.
  • Klä sig ordentligt i lager på lager och genomföra en kreativ utelek.

Vikingarna (upptäckare)

De första uppgifterna skickades ut i skriven form i mejl till föräldrarna, och därefter skapades en youtube-kanal där uppgifterna lades upp. Redovisning av uppgifterna har skett med mejl eller sms från scouten eller dess förälder, och resultatet har presenterats i inlägg på kårens facebooksida.

Mohikanerna (äventyrare)

De första uppgifterna skickades ut i skriven form i mejl till föräldrarna, och därefter skapades en youtube-kanal där uppgifterna lades upp olistade och mejlades till föräldrarna. Redovisning av uppgifterna har skett direkt från varje scout med sms och i senare fall även som kommentarer på videon.

• Tälja 4 tältspik
  • Fotoorientering, dvs para ihop foton med markerade platser på en karta
  • Baka en valfri pepparkaksbyggnad utan att använda en färdig sats
  • Knyta ett överlevnadsarmband
  • Lära sig göra en engelsk säckknop och gärna hänga den i granen
  • Krisberedskap. Fundera på vad som krävs för att hålla värmen vid ett långvarigt strömavbrott.
  • Snökonstruktion. Bygga en valfri konstruktion av snö.
  • Krisberedskap. Fundera på vad som behövs för att klara vatten och mat i ett krisläge.
  • Enskild scouts förläggning. Skaffa presenning och rep inför kommande möten. Lära sig spännrepsknop.
  • Enskild scouts förläggning. Göra ett vindskydd av typen A och lära sig dubbelt halvslag om egen part och råbandsknop.
  • Enskild scouts förläggning. Göra ett vindskydd av typen halv-A och lära sig pålstek.
  • Enskild scouts förläggning. Göra ett vindskydd av typen luta och lära sig prusik-knop.
  • Enskild scouts förläggning. Göra ett vindskydd av typen svävande och lära sig skotstek och pinn-trick.
  • Enskild scouts förläggning. Göra ett vindskydd av typen plogbill och lära sig fästa repet i presenningen även då öljetten gått sönder.
  • Rephantering. Linda upp sitt rep på ett bra sätt.

Parasiterna (utmanare)

Avdelningen har haft digitala möten under sin vanliga mötestid, och har där även fått uppgifter som ska utföras hemma.

• Bygga en förläggning och laga mat utomhus

Grävlingarna (vuxenscouter)

Uppgifterna presenterades i avdelningens facebookgrupp och redovisning har skett på samma ställe.

• Förbereda sin bil inför vintern med minst 2 nya saker.
  • Laga mat utomhus. Maten ska vara lagad från grunden och inte bara uppvärmd.
  • Dela med sig av ett recept enbart lagat på mat som kan lagras i minst 6 månader i rumstemperatur.