Inget år är det andra likt, men vi har förstås ett antal saker som återkommer från år till år och som i många fall blivit väldigt omtyckta traditioner i scoutkåren. Vårt scoutår startar när höstterminen startar i augusti och avslutas med sommarens läger.

Augusti-september

Vi smygstartar scoutåret med en planeringshelg för ledare och funktionärer på Sundtorp, någon gång i mitten av augusti. Vi går igenom läget inför höstterminen, planerar in våra fasta hållpunkter och ser till att ha det trevligt tillsammans!

Strax efter skolstart, i slutet av augusti eller början av september så startar vi terminen för alla scouter. Vi inleder alltid en söndag, med en gemensam kårupptakt där de scouter som ska byta avdelning får gå över till sina nya avdelningar i en liten ceremoni.

Därefter startar respektive avdelning upp sina ordinarie möten på de olika mötesdagarna. Spårarna startar ofta lite senare än de andra avdelningarna, i samband med att vi genomför skolrekrytering och håller ett rekryteringsmöte någon vecka in i september.

Oktober

Första helgen i oktober arrangerar kårerna i Norra kretsen i Södermanlands scoutdistrikt, dvs kårerna i Eskilstuna och Strängnäs, en traditionell scouttävling som heter Trampen. Den hålls vid Eskilstuna-kårernas hajktorp Rajden, mellan Eskilstuna och Flen och där tävlar scouterna mot andra scouter i samma ålder från andra kårer.

November-december

Varje år när det börjar närma sig jul så säljer vi julgranar, julljus och andra saker. Det har sett lite olika ut genom åren, men numera har vi framför allt försäljning inne i centrum, på Gyllenhjelmstorget, i samband med första advent och lucia. Det är många strängnäsbor genom åren som köpt sina granar genom Strängnäs scoutkår och det brukar vara en mycket uppskattad aktivitet bland våra scouter.

Januari-mars

I januari smygstartar vi  vårterminen med en gemensam middag för alla ledare och funktionärer på Scoutgården under trettonhelgen. Därefter startar de olika avdelningarna upp verksamheten i slutet av januari.

Under perioden januari till mars har vi också vår årliga kårstämma.

April

Varje år arrangerar vi stort valborgsfirande på Visholmen i Strängnäs. Vi säljer fika, korv, sockervadd och popcorn, har lotterier och olika aktiviteter och givetvis en stor brasa som tänds av kårens scouter.

Maj

I början av maj varje år arrangerar Sörmlands scoutdisktrikt en tävling för alla scouter i Sörmland, Disktriktsmästerskapen. Värdskapet för tävlingen alternerar mellan de olika kårerna i länet och tävlingen hålls på olika platser varje år.

Juni

Vi har gemensam kåravslutning på nationaldagen, med fika på Scoutgården. Vi brukar också hjälpa till med kommunens nationaldagsfirande, bland annat genom att ansvara för att hissa och hala svenska flaggan i Ugglans park. Vi har också genom åren hjälpt till med att dela ut flaggor, servera fika och plocka skräp.

Juli-augusti

Någon gång under juli och/eller augusti så är det dags för årets höjdpunkt: Sommarens läger. Ibland åker vi långt bort på stora läger, ibland arrangerar vi läger själva, på Sundtorp eller någon annanstans. Oavsett så brukar lägerveckan alltid vara enormt uppskattad både bland ledare och scouter!

Det här är givetvis bara en bråkdel av allt som händer under ett år i Strängnäs scoutkår, vi har en massa hajker, övernattningar och andra roliga händelser. Varmt välkommen att uppleva scouting och äventyr med oss!