Vi brukar åka på något scoutläger varje sommar. Ibland har vi ett läger för bara Strängnäs scoutkår, och ibland åker vi på ett större läger tillsammans med många andra kårer. Ett läger är oftast en vecka, t.ex. lördag – lördag, för Vikingar, Mohikaner och Parasiter. För Björnar, Drakar och Familjescouter så är lägertiden lite kortare, oftast 3-4 nätter och det varierar de är med i början av lägret, lördag – onsdag, eller slutet av lägret, onsdag – lördag.

När vi kommer ut till den plats som lägret ska vara så är det en tom äng, och där börjar vi bygga upp vår by. Ibland, framför allt på större läger, så delar vi by med någon eller några andra scoutkårer. Men vi i Strängnäs bor alltid tillsammans.

I vår by så sätter vi upp våra tält. Vi har två olika sorters tält, och vilka som bor i vilken sorts tält bestäms inför varje läger beroende på hur många scouter som följer med från varje avdelning. Det ena sortens tält heter Primus och i den finns det två kupéer. I dessa kan man sova 6-8 personer, och man kan behöva ha en del av sin packning i hallen mellan kupéerna.

Den andra sortens tält heter Särö och i den kan man sova ca 10 personer. I denna ligger man i en solfjädersform, med sin packning mellan sig och grannen.

Vi bygger upp ett lägerkök med gasolspisar där vi lagar all mat under lägret. Här brukar scouterna får hjälpa till med matlagning och servering.

Efter varje måltid är det även en patrull som diskar kökets disk, och alla scouter diskar sina egna saker.

Under de första dagarna på lägret brukar man ägna sig åt att bygga upp sin by. Utöver tält och kök så kan man spänna upp presenningar som sol- och regnskydd. Man kan bygga diskbänk, en portal in till byn, bänkar att sitta på, en flaggstång osv.

Sen kommer några dagar med programpass. Vilken typ av program det är varierar mellan varje läger. Men det kan t.ex. vara någon typ av hinderbana.

Ibland finns det sjöaktiviteter som att paddla kanot eller segla.

På alla läger brukar det finnas någon typ av badmöjlighet. Ibland är det strand, ibland är det brygga. Ibland ligger badet nära så man kan gå och bada varje dag, ibland ligger den längre bort så att man måste åka buss till badet.

Det finns också tid till att bara hänga. Spela kort med kompisarna och skaffa nya vänner, både från Strängnäs och från andra kårer.

Det finns inga vanliga toaletter, utan det brukar finnas dass eller bajamajor. Vatten hämtar vi i dunkar till vår by, så vi slösar inte med vatten men vi är noga med disk och handtvätt.

Någon kväll brukar det vara ett lägerbål då alla samlas och sjunger olika sånger tillsammans. Om det är ett litet läger kan man sitta runt en eld när man har lägerbålet.

Om det är ett större läger sitter man vända mot en scen där den som leder lägerbålet står.