Det finns många olika märken att pryda sin scoutskjorta med. Det finns märken som visar tillhörighet, som åldersgrupp, kår och distrikt. Det finns även märken som visar vilka läger, hajker, tävlingar och liknande som man deltagit på.

Sen finns det intressemärken som vi jobbar med under mötena. Det kan vara t.ex. knopar, matlagning, mörker, väder, sjukvård eller eldning. Det finns också bevismärken som man får efter ett prov. När man har tagit ett bevismärke får man rätt att hantera det märket gäller utan en ledares närvaro. Bevismärkena gäller saker som kniv, yxa, såg.

I Strängnäs har vi även tagit fram ett antal frimärken som är märken som man tar hemma på sin fritid. Vilka märken man väljer att ta beror på ens egna intressen och önskemål om att ta märken.

Startpaket

Ett startpaket som innehåller Strängnäs halsduk, en sölja och de 5 grundläggande tillhörighetsmärkena går att köpa på Scoutgården för 150kr.

Placering av märken

Här finns bilder och beskrivningar på vilka märken som ska sitta var.

Frimärken

Här finns beskrivningar på alla frimärken som man kan välja att ta.

Egna märken

Scoutkåren beställer kontinuerligt egna märken från Mera Märken.