Höger ärm

På höger ärm sitter märkena för Sverige, Europa och Världsscoutförbundet (lila för killar) högst upp.

Därefter kommer alla märken för läger, hajker, tävlingar, kårdagar och liknande saker man deltagit i.

Vänster ärm

På vänster ärm sitter märket för Strängnäs högst upp, sedan märket för Sörmlands distrikt.

Därefter kommer terminsmärken, gröna för spårare, blå för upptäckare, orange för äventyrare och vinröda för utmanare.

Sen kommer bevismärken med silvrig kant och intressemärken som är droppformade. Dessa arbetas med under mötena. Här sätts också frimärken som är fyrkantiga. Dessa väljer man själv att ta hemma.

Höger ficklock

På höger ficklock sätts märket för ens åldersgrupp (spårarscout, upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout, ledare) längst till höger. På den vänstra delen av ficklocket sätts patrullmärke för de avdelningar som har detta.

Här kan du ladda ner märkesplaceringen som ett dokument.